Reklama na Youtube: Nowe reklamy w nowych mediach, potęga YouTube’a

Obecne nasze społeczeństwo staje się coraz bardziej „obrazkowe”. Zarówno producenci, jak i odbiorcy kładą coraz większy nacisk na grafikę i materiały video. Klasyczne teksty, choć nadal popularne powoli tracą swoich odbiorców. Obecne badania wskazują, że już za około dwa, trzy lata 80% ruchu generowanego w Internecie będzie opierać się na materiałach audiowizualnych, co podkreśla znaczenie reklamy wideo. Rozwój portali, takich jak YouTube, każe przedsiębiorcom zwracać coraz większą uwagę na to medium. Nasuwa się także pytanie: czy to właśnie na YouTube nie czeka przyszłość reklamy i marketingu?

Czy YouTube i formy video zastąpią telewizję?

Na chwilę obecną nie. Z klasycznej TV nadal korzysta duża część społeczeństwa, ale rosnąca popularność YouTube otwiera nowe możliwości dla reklamowego wykorzystania tego medium. Dzieje się tak z wielu powodów, w tym dzięki możliwości wyświetlania reklam dopasowanych do oglądających. Jednym z nich jest wiek użytkowników telewizji. Jest to medium łatwiejsze w użyciu, korzystają z niego więc ludzie nieobyci z nowoczesną techniką. Przykładem takiej grupy mogą być np. emeryci. Z czasem jednak tendencja ta będzie zanikać.

Drugim powodem nadal silnego miejsca TV jest wygoda obsługi. Wystarczy odpalić telewizor, aby obejrzeć program. Niemniej jednak dzięki coraz popularniejszym modelom ze Smart TV, YouTube stale zwiększa swój udział na tej platformie.

Trzecim czynnikiem są przyzwyczajenia. Widać je przez pryzmat harmonogramu dnia, kiedy duże grono odbiorców codziennie ogląda programy o określonej porze (np. Wiadomości o 19:30 na TVP, czy Pierwszą Miłość o 18 na Polsacie).

W odróżnieniu od TV, materiały na YouTube charakteryzują się achronologicznością i łatwością z jaką można wyświetlać reklamy. Oznacza to, że o każdej porze możemy oglądać każdy materiał. Jest to bardzo duży atut dla wszystkich tych, którzy nie mogą pozwolić sobie na stały rozkład dnia. Inną cechą przemawiającą za tym medium jest struktura polecania. Odbiorca przed zapoznaniem się z materiałem może zaznajomić się z oceną filmu i komentarzami na jego temat.

Kolejnym atrybutem jest sieciowość. Jeśli widz zainteresuje się danym tematem, ma do dyspozycji dziesiątki filmów, o podobnym zagadnieniu.

YouTube – korzyści dla marketerów i użytkowników

Bardzo ważnym elementem przemawiającym za tym internetowym medium jest łatwość publikacji. W odróżnieniu od klasycznej telewizji, tutaj wystarczy dostęp do internetu i urządzenie, którym cyfrowo będziemy nagrywać obraz. Nie musimy starać się o koncesje czy pozwolenia, by wyświetlać reklamy na YouTube. Koszty wejścia na „antenę” są zatem marginalne, a jeszcze niższe mogą być koszty reklamy w YouTube, dzięki różnorodnym formatom reklamowym oferowanym przez Google Ads. Dzięki temu mamy o wiele większe możliwości wyrazu i dużo większe wsparcie dla niezależnych twórców, z kreatywnymi pomysłami.

Przeczytaj także:  Konfiguracja karty sieciowej w systemie Windows

Google Ads Youtube: reklama na Youtube może przynieść korzyści dla Twoich celów

Kreatywność tę widać w internetowej reklamie, zwłaszcza w tych wykorzystujących innowacyjne formaty reklam w YouTube i Google Ads. Brak kosztów związanych z czasem emisji powoduje, że niektóre projekty to prawdziwe małe dzieła sztuki filmowej, często służące jako efektywna reklama wideo. Reklama w Internecie w wielu przypadkach stała się pewnym odgałęzieniem sztuki filmowej, w której sam produkt/firma jest niejako dodatkiem, a nie podstawą treści materiału.

Dzięki powyższemu rozwiązaniu możemy mówić bardziej o delikatnym lokowaniu produktu, niż nachalnej reklamie marki, jak wygląda to w TV. Trend ten widać doskonale wśród jednych z najbardziej znanych youtuberów w Polsce jak: Grupa Darwina z filmami Zakazane Spoty Darwina – Potwory z szafy! Gdzie reklamowane są szafy modułowe Ikei czy Świetlne Wrota dla Netia, wykorzystując reklamę wideo dostępną na YouTube.

Nawiązania do produktów na YouTube widać także na innych kanałach, takich jak np.: Historia bez cenzury, gdzie autor nie tylko przekazuje wiedzę merytoryczną w ciekawej i lekkiej formie, ale wplata w to lokowanie produktu.

Klasyczna reklama może też przyjąć zaskakujący wygląd, o czym przekonać się można między innymi w materiale promującym sklep The Camera Store, gdzie do samego końca nie wiemy o tym, że mamy do czynienia z reklamą.

Takie bawienie się konwencją nie jest tutaj przypadkowe, w szczególności gdy wykorzystuje się kreatywne formaty reklamowe. W przypadku telewizji reklama podczas emisji danego programu jest niepomijalna. W internecie w dużej mierze to twórca musi zadbać, aby widz obejrzał jego materiał. Dlatego powstają wciąż nowe formy prezentacji produktu i marki. Muszą być one na tyle ciekawe, by przykuć uwagę odbiorcy, i by ten po ich obejrzeniu polecił, udostępnił materiał innym. Dzięki temu, dobry materiał reklamuje się praktycznie sam zdobywając tysiące „łapek w górę” i kolejnych udostępnień.

Reklama na Youtube: korzyści dla firm i agencji marketingowych

Sama reklama na YouTube ma jeszcze jeden plus, jak praktycznie wszystko w sieci, jest całkowicie mierzalna. Dzięki statystykom udostępnianym przez serwisy twórca doskonale wie, ile osób obejrzało jego materiał, ilu z oglądających go polubiło i ile razy wideo zostało udostępnione dalej, co pozwala na precyzyjne dostosowanie i optymalizację kampanii reklamowych. Ponadto, dzięki powiązaniu YT z mediami społecznościowymi mamy genialną bazę wyjściową do tworzenia analiz dotyczących odbioru materiału przez pryzmat wieku/ płci /wykształcenia itp. Pozwoli to na doskonałe targetowanie swoich obecnych i przyszłych kampanii, szczególnie za pomocą reklamy wideo na YouTube.

Niemniej jednak YT to nie tylko miejsce na kreatywną reklamę mającą na celu pozyskanie nowych klientów. To także doskonały obszar na którym możemy współpracować z naszym odbiorcą, utrzymywać z nim kontakt, tworzyć content, dzięki któremu będziemy podtrzymywać więź i budować swoją pozycję jako rzetelna i wiarygodna marka, do której chce się wracać. O tym jednak w późniejszym materiale.

Reklama na Youtube: Nowe reklamy w nowych mediach, potęga YouTube’a
Przewiń na górę