Firmowy blog, przeżytek czy skuteczne narzędzie marketingu internetowego?

Blog, w świecie mediów społecznościowych i krótkich jedno, dwuzdaniowych notek na Twitterze jest już lekko zapomniany. Niemniej w świecie biznesu nadal jest jednym z najlepszych rozwiązań pozwalających na budowanie marki, kontakt z klientem i tworzenie odpowiedniego contentu.  Jak stworzyć i prowadzić firmowego bloga? Oto kilka najważniejszych zasad.

Blog sklepu internetowego: Nic na siłę

Blog jak każda inna forma wyrazu musi być naturalna. Przypomnijcie sobie czasy szkolne. Wypracowanie na polski, pisane pod przymusem i wymyślane na siłę, „aby tylko było” nigdy nie dostawało wysokich ocen. W przypadku bloga firmowego stawka jest większa. Nie będzie go oceniać nauczyciel, a nasi obecni i przyszli klienci. Jeśli treści na nim zawarte będą słabej jakości, blog nie zda swojego egzaminu. Warto więc by pisaniem zajęła się osoba, która lubi to robić i będzie chciała się tym zajmować przez dłuższy okres czasu. Warto też, by znała się na opisywanej tematyce lub po prostu chciała się z nią szerzej zapoznać.

Typ i styl bloga: czy budowanie treści pod seo jeszcze ma sens?

Gdy zabierzemy się za pisanie musimy jasno sprecyzować sobie cel naszego działania. Nie piszemy bloga dla samego bloga. Jest to narzędzie, i jak każde narzędzie powinno nam posłużyć do osiągnięcia określonych celów. Zastanówmy się więc, czy chcemy pisać o produktach, czy przedstawiać naszą firmę, czy może tworzyć content w postaci poradników z dziedziny, którą się zajmujemy itd. Gdy już dokonamy wyboru, trzymajmy się go. Czytelnik będzie wchodził na nasz blog, po to by uzyskać konkretne informacje. Jeśli znajdzie tam wpisy niezgadzające się z tematyką, już więcej raczej nie zajrzy.

Publikuj i pisz bloga regularnie: Cierpliwość popłaca

Blog nie jest jak tweety czy wpisy na Facebookowym wallu; jest platformą do publikowania wartościowego contentu. Żyje on znacznie dłużej, ale na początku dociera do mniejszego grona odbiorców. Jest to swoista „inwestycja długoterminowa”. Musimy być cierpliwi i publikować regularnie, a w końcu wokół naszej strony zacznie się pojawiać spora grupa czytelników. Ważne jest też, by dodawać posty w równomiernych odstępach czasu. Przyzwyczajmy odbiorcę, tak by wiedział, że jeśli np. będzie wchodził na nasz blog co tydzień, będzie tam znajdował jeden nowy wpis na blogu.

Tworząc wartościowy content marketing: Bądź inny i trzymaj poziom

Pisząc musisz się jakoś wyróżniać. Zastanów się do jakiej grupy docelowej chcesz dotrzeć. Pomyśl jakich informacji oczekują, jak powinny zostać one im przedstawione. Pisać formalnie lub półformalnie? Używać zwrotów kolokwialnych czy ich unikać? Ważne jest, by znaleźć coś, co będzie Cię wyróżniać na tle innych podobnych stron, a zarazem trzymać odpowiedni wysoki poziom zarówno merytoryczny, jak techniczny całego projektu. Nikt nie będzie czytać dziesiąty raz tego samego lub korzystać ze strony o zaburzonej nawigacji.

Wpis na blogu: Pamiętaj, że „Nigdy nie wiesz, kto jest po drugiej stronie”

Slogan ten nawiązuje do jednej z policyjnych akcji, skierowanych do uświadamiania młodzieży o zagrożeniach w internecie, ale tutaj jest on tak samo ważny. Nie wiesz kto jest Twoim odbiorcą. Nie wywyższaj się. Jeśli czegoś nie wiesz, nie jesteś pewny, nie pisz o tym. Może bowiem okazać się, że to właśnie Twój odbiorca jest specjalistą w temacie, a nie Ty. W takiej sytuacji trzeba przyjąć krytykę z pokorą i nie popełniać kolejny raz takich błędów.

Prowadzenie bloga firmowego: Rozmawiaj z klientami

Jeśli ktoś zada Ci pytanie na blogu, napisze komentarz, odpowiedz mu, odnieś się do niego. Pamiętaj o budowaniu relacji z czytelnikami. Wpisy nawet te negatywne świadczą o tym, że ktoś nie tylko czyta Twojego bloga, ale zadał sobie trud napisania tych kilku zdań. Uszanuj to. Jak pisaliśmy wyżej, jeśli wytknął Ci błąd przyznaj się, popraw i podziękuj. Wyrażenie skruchy jest dużo lepszym rozwiązaniem i przyniesie lepsze rezultaty wizerunkowe, niż kasowanie nieprzychylnych komentarzy

Tworząc blog firmowy: Udzielaj się na zewnątrz

Pisząc bloga firmowego, postaraj znaleźć forum lub inne miejsca, gdzie spotykają się ludzie zainteresowani daną tematyką. Wejdź na nie pod danymi z bloga, udzielaj się. Pamiętaj o używaniu słów kluczowych. Gdy to możliwe, odsyłaj do swoich artykułów. Zyskasz w ten sposób dostęp do potencjalnej bazy nowych czytelników, a co za tym idzie nowych potencjalnych klientów, korzystając z mocy content marketingu. Nie spamuj jednak wszędzie zaproszeniami do swojego bloga. Czasem wystarczy odwołanie z linkiem do niego w stopce.

Odpowiednio prowadzony, posiadający bardzo dobre merytoryczne wpisy blog może uczynić nas ekspertem, do którego będą zwracać się ludzie szukający porad, gotowych rozwiązań i pomocy przy swoich problemach.  Od tego momentu dzieli nas już tylko mały krok, by zostali oni naszymi klientami i polecali nas swoim znajomym i bliskim. Nie lekceważmy więc tej metody marketingu, bowiem gdy jest mądrze prowadzona, przyniesie pozytywne rezultaty.

Firmowy blog, przeżytek czy skuteczne narzędzie marketingu internetowego?
Przewiń na górę