Czasem coś, co z pozoru wydaje się nieistotne, w rzeczywistości posiada ogromne ukryte znaczenie. Tak właśnie jest z kolorami. Pewnie nie raz zauważyliście, że politycy noszą krawaty w ściśle określonych kolorach. Nie jest to przypadek. Kolory mają wielki wpływ na odbiór danego obrazu. Mogą wywoływać emocje, skłaniać do pewnych zachowań. Dzieje się tak nie tylko w polityce. Kolor to potężne narzędzie marketingu, nawet tego internetowego. Przyjrzyjmy się zatem podstawowym kolorom.
Symbole barw i ich zastosowanie w marketingu
Barwa jest od dziesiątek lat wykorzystywana w marketingu. Określone produkty posiadają odpowiednią dla siebie kolorystykę lub pakowane są w boxy zapewniające im odpowiedni wizualny odbiór. Jak to się ma do internetu? To proste. W sieci mamy jeszcze większe pole manewru, niż w rzeczywistości. Obszarem, na którym możemy działać jest tu nasza strona internetowa. Tła, wszystkie grafiki, belki możemy zaprojektować i pokolorować praktycznie w dowolny sposób. Odpowiedni dobór barw pozwoli nam więc nie tylko zaprojektować miłą dla oka stronę, ale też podświadomie wpłynąć na kupujących. Przyjrzyjmy się zatem najczęściej wykorzystywanym kolorom w internecie.
Zieleń: spokój i bezpieczeństwo, wpływający na samopoczucie
Zwróciliście kiedyś uwagę, jak wiele szpitali czy przychodni dentystycznych jest pomalowanych w pastelowe zielone barwy? Dzieje się tak nie bez przyczyny. Zieleń kojarzy nam się z wiosną, młodymi liśćmi na drzewach, trawą, łąką, i wprowadza doświadczenie świeżości do wnętrza. Te skojarzenia łączą się w kilka szerszych, takich jak życie czy natura. Najszerzej jednak naszemu mózgowi kojarzą się z bezpieczeństwem i spokojem. Zielony kolor nas uspokaja, wprawia w błogi nastrój, ale też daje nadzieję. Dlatego zielony tak często jest wykorzystywany przez służbę zdrowia. Może więc z powodzeniem znaleźć miejsce na stronach łączących się z bezpieczeństwem, zdrowiem czy nowym życiem. Dla przykładu mogą to być firmy ubezpieczeniowe czy wspominana już ochrona zdrowia, które wybierają kolory zapraszające swoich klientów.
Jeśli w tym miejscu nie jesteście przekonani co do znaczenia barw, zastanówcie się, jak byście czuli się w poczekalni u dentysty, pomalowanej w kolorze mocnej, krwistej czerwieni?…
Czerwień: władza i przywództwo, dodający pewności siebie
Pod koniec wcześniejszego akapitu wspomnieliśmy o czerwieni. Kolor ten, do spółki z niebieskim jest często wykorzystywany przez polityków. Co oznacza, czym się charakteryzuje? Czerwień możemy znaleźć na sygnalizacji świetlnej. „Mówi” wtedy uważaj, stój. Generalnie kolor ten bardzo przykuwa uwagę człowieka. W zależności od swojego odcienia, czerwień może być kojarzona z wigorem, przywództwem czy siłą woli, romantyzmem i miłością. Niemniej jednak każdy praktycznie odcień silnie przykuwa uwagę. Kolor ten nadaje się więc idealnie do podkreślania ważnych rzeczy na stronach, takich jak promocje czy kupony rabatowe.
W niebinarnym świecie użycie tego koloru idealnie oddaje marka Ferrari. Ukazując swoje samochody jako silne, żywiołowe pojazdy sportowe, przystosowane dla odważnych i wyrazistych ludzi, wykorzystują magię koloru do przyciągnięcia uwagi.
Czerń: elegancja, szyk, luksus, pasja
Kolor, którego w pewnym stopniu się boimy. Ciemność zawsze budziła w nas niepokój, przypominając o niezbadanej magii nocy. Z drugiej strony zastanówcie się, jak wyglądałby prezydent podpisujący umowę różowym długopisem? Komicznie prawda? Czerń bowiem to nie tylko mrok, ale też prestiż, podkreśla elegancję, styl, wysoki standard i luksus. Kolor ten idealnie łączy się też ze wszystkimi innymi, a połączenie go z jego przeciwnością – bielą – wcale nie musi być nudne. Odpowiednie zestawienie nada każdej stronie powagi, elegancji i szyku. W Internecie, czerń idealnie nada się na serwisy www promujące dobra i usługi luksusowe, takie jak markowe zegarki czy drogą biżuterię.
Niebieski: ekspercki i kreatywny
To drugi ulubiony przez polityków kolor. Nie bez przyczyny w naszej głowie kojarzy się ze zrozumieniem, wiedzą, spójnością, prawdą i lojalnością. Innymi oczywistymi skojarzeniami jest czystość i woda. Można go więc z powodzeniem stosować wszędzie tam, gdzie chcemy wskazać naszą fachowość, eksperckość. Co ciekawe, kolor ten tłumi apetyt, nie należy go więc stosować w połączeniu z żywnością, no chyba że akurat sami chcemy przejść na dietę.
Pomarańcz: pozytywny, energetyczny
Jeśli niebieski tłumił, to pomarańcz potęguje. Pomarańcz powstaje z połączenia czerwieni z żółcią. Przejmuje więc część cech swoich kolorów „matek”. Podświadomie kojarzy nam się z energią, żywotnością, szybkością, młodością, pragnieniem czy właśnie jedzeniem. Warto więc go wykorzystać wszędzie tam, gdzie zależy nam, by odbiorca kojarzył nas z wyżej wymienionymi cechami. Idealnie spełnia więc swoją funkcję jako element stron z jedzeniem, ale nie tylko. Dobrze spełni też swoją funkcję w przypadku kurierów i innych firm bazujących na szybkości usług lub na stronach firm budowalnych.
Żółty: wakacyjny, wpływający na kreatywność i zmniejszenie stresu
Słońce, plaża, wakacje. Tak żółty kolor kojarzy nam się przede wszystkim z radością, energią, ciepłem, świeżością, czy intelektem i pomysłowością. Od wielu lat jest skutecznie używany w internecie czy w świecie rzeczywistym przez wszystkie firmy zajmujące się branżą turystyczną. Zwykle jest stosowany w logo i katalogach. W sieci można go używać wszędzie tam, gdzie chcemy podkreślić radość i energię, czyli na przykład strony www z zabawkami dla dzieci i wszelkie portale skierowane do młodego grona odbiorców nawiązujące do zabaw, pasji, czasu wolnego. Warto też skorzystać z żółtego, jeśli chcemy tworzyć strony związane z komunikacją i działalnymi kreatywnymi.
Wyżej opisane znaczenie kolorów to jednak tylko przysłowiowy „wierzchołek góry lodowej”. Kolory można łączyć ze sobą, dobierać w odpowiednie powiązania tematyczne, nadając im nowe cechy. To, jak odbierzemy stronę www, jest zależne także od ciepła i nasycenia barwy. Inaczej odbieramy kolory jaskrawe, a inaczej pastelowe. Nawet sam wiek odbiorcy sprawia, że poszczególne barwy odbierane są w delikatnie inny sposób.
Warto więc przy projektowaniu strony skorzystać z pomocy wykwalifikowanych grafików i specjalistów od marketingu, którzy dobiorą nie tylko kolorystykę, ale też opracują całą szatę graficzną dla prowadzonej działalności.